تفاوت ظرف چینی با بن چاینا

تفاوت ظرف چینی با بن چاینا

تفاوت ظرف چینی با بن چاینا

 

سرویس چینی جهیزیه از پرکاربردترین ظروف در خانه ما ایرانی‌ها است. چینی با کیفیت‌های متفاوت و در برند‌های متنوعی در بازار موجود است، ضمن این که انواع مختلفی دارد که در صورت ناآشنا بودن با آن‌ها انتخاب برای شما بسیار سخت خواهد بود. چینی دارای انواع مختلفی است که به لحاظ کیفیت و حتی روش‌های تولید با هم تفاوت دارند. از آنجایی که ظروف چینی از محبوب‌ترین ظروف پذیرایی محسوب می‌شوند شناخت انواع آن نقش مهمی در انتخاب خواهد داشت. در مورد خرید چینی یکی از سؤالات متداول کاربران، تفاوت چینی عادی یا پرسلین با محصولات بن چاینا است، سؤالی که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

بن چاینا چیست؟!

بن چاینا را در بازار با نام چینی استخوانی نیز می‌شناسند. این چینی همانطور که از نامش پیداست از استخوان ساخته شده است و معمولاً از استخوان گاو برای ساخت آن استفاده می‌شود. در فرآیند تولید این مدل چینی، استخوان گاو را به صورت خاکستر یا خاک استخوان آسیاب می‌کنند و سپس در ترکیب با فلدسپات، خارک رس، سنگ چینی و کائولین خمیر ساخت بن چاینا تشکیل می‌شود. هرچه میزان استخوان به کار رفته در تولید بیشتر باشد کیفیت بن چاینا نیز بهتر خواهد بود. با کیفیت‌ترین بن چاینا باید حاوی دست کم ۳۰ درصد خاک استخوان باشد، در مرغوب‌ترین نوع بن چاینا ۴۵ درصد از ترکیب تولید را خاک استخوان به خود اختصاص می‌دهد. استاندارد تولید این چینی در کشور‌های مختلف متفاوت است به طور مثال در بریتانیا برای این که بن چاینا مرغوبی تولید شود باید دست کم ۵۰ درصد خاکستر استخوان در آن به کار رفته باشد.

برای این که ظروف بن چاینا تولید شود دو مرحله پخت لازم است. مرحله اول پخت باعث جمع شدن و چروک شدن محصول نامرغوب می‌شود و محصولات نامرغوب در این مرحله دچار شکستگی یا ترک خوردگی می‌شوند. سپس مرحله دوم پخت انجام می‌گیرد که در آن لعاب قرار گرفته روی ظروف ذوب می‌شود. محصولاتی که از دو مرحله پخت سالم خارج شوند برای انجام الگوی نهایی توسط دست به بخش دکور فرستاده می‌شوند. اکثر نقوش روی این چینی به صورت دستی و یا با اسپری شکل می‌گیرند.

در هومیت می‌توانید انواع ظروف بن چاینا و چینی‌های پرسلین را در انواع رنگ و مدل مشاهده و خریداری کنید.

تفاوت بین ظروف چینی و بن چاینا

عمده‌ترین تفاوت بین چینی معمولی و بن چاینا در نوع تولید و مواد اولیه آن‌ها است. چینی معمولی اولین بار در کشور چین و با کائولین که نوعی خاک رس سفید است در ترکیب با سنگ خارای زبر (نوعی گرانیت) ساخته شد. در اروپا نیز چینی‌های معمولی از خاک رس و خاک شیشه تهیه می‌شدند. اما در سال ۱۷۰۷ در کارخانجات آلمانی به جای سنگ شیشه از فلدسپات استفاده شد که این ترکیب هنوز هم مورد استفاده است. در چینی‌های امروزه در کنار مواد یاد دشده از سیلیس نیز استفاده می‌شود. مواد یاد شده به صورت خاک بسیار نرم و‌ریزی با هم ترکیب شده در قالب فرم داده می‌شوند و در کوره‌های مخصوص با دمای معین می‌پزند. استفاده از کائولین باعث می‌شود که بعد از پخت همچنان رنگ چینی سفید باقی بماند. 

مهمترین تفاوت بین ظروف چینی معمولی و بن چاینا به این شرح است:

 

مواد اولیه

مهمترین عامل تفاوت ساخت چینی و بن چاینا، مواد اولیه آن است. در بن چاینا بخش زیادی از مواد اولیه را خاکستر استخوان تشکیل می‌دهد. میزان استخوان به کار رفته در بن چاینا در کشور‌های مختلف متفاوت است به طور مثال در کشور چین، حدود ۳۶٪خاکستر استخوان به خمیر اولیه اضافه می‌شود تا طبق استاندارد ملی چینی استخوانی محسوب شود. این مقدار در امریکا ۲۵٪ و برای کشور انگلیس، ۳۰٪ است.

دو بار حرارت دادن به خمیر اولیه

فرآیند حرارت دادن و پخت نیز دیگر فاکتور تفاوت بین بن چاینا و چینی معمولی است. در چینی‌های بن چاینا برای تولید، محصول دو بار حرارت داده می‌شود اما چینی پرسلین یا چینی معمولی تنها یک بار فرآیند حرارت دهی را پشت سر می‌گذارد.

تفاوت در رنگ

رنگ چینی‌های بن چاینا در مقایسه با چینی پرسلین گرم‌تر و شفاف‌تر است و لوکس‌تر به نظر می‌رسد. این چینی‌ها دارای رنگی صاف و یکدست و شیری رنگ هستند. همچنین از نظر مقاومت نیز این چینی‌ها استقامت بیشتری دارند.

ویژگی‌های منحصر به فرد بن چاینا

چینی‌های استخوانی در مقایسه با چینی‌های پرسلین ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

شفافیت

بن چاینا نسبت به چینی‌های پرسلین دارای شفافیت بیشتری است، به طوری که اگر بن چاینا را در مقابل منبع نوری قرار دهید به راحتی می‌توان عبور نور را از آن مشاهده کرد.

رنگ و وزن

وجود خاکستر استخوان در مواد اولیه باعث می‌شود که بن چاینا رنگ شیری پیدا می‌کند. از نظر وزن نیز بن چاینا نسبت به سایر محصولات سبک‌تر است. در کنار لوکس بودن همین سبکی باعث می‌شود که ظروف بن چاینا از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.

استقامت

به دلیل سبکی و نیمه شفاف بودن ظروف بن چاینا شکننده به نظر می‌رسد. با این حال باید گفت که بن چاینا نسبت به سایر ظروف مشابه استقامت بیشتری دارند. مقاومت بالا در کنار زیبایی و ظرأفت بن چاینا را به یک گزینه عالی و مطلوب برای پذیرایی تبدیل می‌کند. این ظروف برای استفاده روزانه مناسب هستند و همچنین به عنوان ظروف پذیرایی هتل‌ها، سالن‌های غذاخوری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شستشوی آسان

همانطور که اشاره کردیم ظروف بن چاینا از سطح صاف و صیقلی برخوردار هستند، به همین دلیل شستشوی این ظروف بسیار آسان است. شاید به همین دلیل است که اکثر خانم‌های خانه دار چینی استخوانی را به سایر مدل‌های چینی ترجیح می‌دهند.

بدون عناصر سمی

ایمنی و بهداشت ظروفی که در آن‌ها غذا و خوراکی سرو می‌شود بسیار مهم است. ظروف بن چاینا فاقد سرب و کادیوم هستند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها هیچ نوع آلرژی ایجاد نمی‌کند ضمن این که دارای مواد سمی نیز نیستند و حتی خاکستر استخوان موجود در آن‌ها برای سلامتی بدن مفید است.

شستشوی ظروف چینی بن چاینا و پرسلین

برخی افراد معتقدند که شستشوی ظروف چینی بن چاینا یا چینی پرسلین در ماشین ظرفشویی باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود. باید بگوییم در این رابطه هیچ ممنوعیتی تعریف نشده است، اما توصیه می‌شود که در این مورد به هشدار‌های کارخانه سازنده توجه کنید.

قرار دادن ظروف چینی در مایکروویو

در حالت کلی باید گفت که ظروف چینی چه از نوع بن چاینا و چه از نوع پرسلین برای استفاده در مایکروویو ایمن نیستند. نکته مهم اینجا است که اگر ظروف چینی شما دارای لبه‌های طلایی هستند به هیچ عنوان نباید آن‌ها را در مایکروویو استفاده کنید چرا که حرارت داخل این دستگاه باعث آسیب دیدن خطوط طلایی و تزئیات ظروف می‌شود.

روش تشخیص بن چاینا و چینی پرسلین از یکدیگر

روش‌های مختلفی برای تشخیص چینی معمولی از بن چاینا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

وزن

از نظر وزن چینی‌های معمولی به مراتب سنگین‌تر از چینی استخوانی هستند. ظروف بن چاینا نسبت به چینی پرسلین ظریف‌تر و سبک‌تر هستند. به همین دلیل برای استفاده روزانه یا پذیرایی در مراکزی چون رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده از چینی‌های استخوانی رایج‌تر است.

شکل

با توجه به تکنولوژی ساخت و مواد اولیه به کار رفته در ساخت بن چاینا، این مدل از چینی‌ها در مقایسه با مدل‌های دیگر دارای بافت نازکتر و صاف‌تری هستند. ضمن این که از نظر شکل ظاهری نیز لوکس‌تر و ظریف‌تر به نظر می‌رسند و همین مسأله یکی از دلایل محبوبیت چینی استخوانی در مقایسه با چینی پرسلین است.

شفافیت

شفافیت یکی از اصلی‌ترین روش‌های شناسایی چینی استخوانی است. همانطور که اشاره کردیم این چینی‌ها بسیار شفاف هستند و نور به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند. کافی است که محصول بن چاینا را در مقابل یک منبع نوری قرار دهید تا متوجه شوید که نور به راحتی از آن عبور می‌کند.

رنگ

چینی‌های بن چاینا دارای رنگ شیری رنگ هستند اما چینی‌های پرسلین سفیدتر به نظر می‌رسند.

صدا

معمولاً ظروف چینی در زمان برخورد دارای صدای ضخیم سنگین هستند و پژواک صوتی نیز ندارند اما چینی‌های بن چاینا در اثر برخورد صدای پژواکی و زنگ مانندی دارند که عامل اصلی شناسایی آن‌ها است.

قیمت چینی بن چاینا و چینی پرسلین

در مقایسه از نظر قیمت نیز چینی بن چاینا قیمت بالاتری نسبت به چینی‌های معمولی دارد که با توجه به ویژگی‌ها و استقامت بالاتری که دارد این تفاوت قیمت طبیعی است.

خرید چینی بن چاینا

برای خرید محصولات بن چاینا روش‌های مختلفی وجود دارد، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای خرید محصولات چینی پرسلین یا بن چاینا خرید از سایت فروشگاه هومیت است. شما می‌توانید انواع محصولات بن چاینا و پرسلین را در این فروشگاه به صورت آنلاین خریداری کنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 2]
nexus
درباره ما
دیدگاه کاربران
6 دیدگاه
  • امیرر 8 اردیبهشت 1401 / 12:48 ب.ظ

    چطوری میتونم سریع باهاتون در ارتباط باشم ؟
    یدونه طرح بن چاینا شمارو دوست داشتم که فک میکنم ترنج بود اسمش اما میخوام روی ظرف چینی باشه
    ظرف چینی طرح ترنج هم دارین ؟ یا میتونید طرحش رو یکی بزنید؟هرچی زودتر بگید بهم ممنونم

    • armanfar 10 اردیبهشت 1401 / 5:16 ب.ظ

      با سلام
      وقت بخیر
      طرح ترنج بن چاینا یکی از پرفروش ترین محصولات بن چاینا می باشد
      و این طرح فقط بر روی ظروف بن چاینا می باشد
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین شرکت هومیت با شماره های در صفحه تماس با ما سایت هومیت ارتباط برقرار فرمایید

  • ljdeakj 27 فروردین 1401 / 5:26 ب.ظ

    تفاوت قیمتش چطوریه؟

    • armanfar 29 فروردین 1401 / 3:04 ب.ظ

      با سلام
      تفاوت قیمت بستگی به نوع آرایش و تعداد پارچه و جنس ظروف و نوع طرح (تزیین شده با طلا) دارد.

  • mahram 25 فروردین 1401 / 3:03 ب.ظ

    جدی با خاکستر استخوان درست میکنند؟!!! مگه میشه؟؟!!
    امکان داره این خاکستر به غذا پس بده؟؟چیکار کنیم که هیچوقت خطرناک نباشه که موادش پس بده؟؟

    • armanfar 29 فروردین 1401 / 3:02 ب.ظ

      با سلام
      وقت بخیر
      بله، پودر استخوان با مواد دیگر ترکیب شده و در نهایت کلیه ی ظروف لعاب شده تولید میشوند و هیچ خطری برای سلامتی افراد ندارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *